אגרוף תאילנדי – muay thai

"אגרוף תאילנדי" (עברית) או "מואי תאי – muay thai" (תאילנדית) היא אומנות לחימה שמוצאה ופיתוחה ב"סיאם" (היום נקראת "תאילנד" – לאחר שבשנת 1949 שינתה את שמה מסיאם).

אומנות לחימה זו התפתחה בסיאם לאורך מאות שנים עקב אימותים צבאיים עם השכנה "בורמה".

מואי תאי (אגרוף תילאנדי) היתה אומנות לחימה שמלכים ובניהם למדו והתאמנו במשך מאות שנים, הם האמינו כי תרגול ואימון במואי תאי יחזק אותם ב"גוף ובנפש" ומכן שיהיו גם למלכים טובים יותר.

מואי תאי גם נקראת אומנות הלחימה עם 8 איברי הגוף – שהם : אגרופים (2) מרפקים (2) רגליים (2) ובירכיים (2) – אלו האיברים המשמשים להכות ביריב.

מקורה של אומנות לחימה זו היא באומנות לחימה קדומה יותר – "מואי בוראן" שנקראה אומנות לחימה עם 9 איברי הגוף בה השתמשו גם בראש כאיבר להכות ביריב.

כך שלמעשה, מואי תאי היא פיתוח של מואי בוראן שבתחילה יעודה היה כאומנות לחימה לצורכי מלחמה בלבד, אך שנים מאוחר יותר עברה אומנות לחימה זו טרנספורמציה לספורט עם חוקים בסיסיים ולימוד "הגנה עצמית".

המואי בוראן אשר הפכה למואי תאי הינה אומנות לחימה שהיא גם ספורט וגם מטיבה עם הגוף והנפש.

לאגרוף תאילנדי כענף ספורט נקבעו כללים בסיסיים ואחד מהם אסר להשתמש במכות בעזרת הראש (ומכן שאומנות הלחימה עם 9 איברי הגוף שונתה לאומנות לחימה עם 8 איברי הגוף).

עד תחילת המאה ה-17  המואי תאי היה מיועד אך ורק למלכים ובני משפחת המלוכה, אך החל מתחילת המאה ה-17 הפך מלך סיאם את המואי תאי (אגרוף תאילנדי) לספורט הלאומי של סיאם.

על ידי כך אפשר לכל אחד בממלכה ללמוד ולהתאמן באומנות לחימה זו באמונה שהעיסוק בה טוב לגוף ולנפש ומכן ייטיב עם העם והמדינה.

אגדת האגרוף התאילנדי

סיפור שמסופר בתאילנד על כך שבשנת 1767 המלך התאי הרג את הנסיך הבורמזי בזמן שהמלך היה בשבי הבורמזי, סיפור זה העלה את המודעות והפופולאריות של המואי תאי בתאילנד ("סיאם") וכספורט לאומי.

אגרוף תאילנדי שנות ה-2000

אגרוף תאילנדי היום נחשב כאחת מאומנויות הלחימה הכי פופולאריות בעולם שצבר קרדיט רב כאשר הוכיח את כוחו בזירות ה"קיקבוקס" הנחשבות כגון ה-"K1".

היום רבים מלוחמי ה-MMA בעלי רקע בלימוד אגרוף תאילנדי, ב-MMA שמורכב כמה מקצועות, חשוב גם הידע והיכולת בלחימה ב"מצב עמידה" והאגרוף התאילנדי נותן לכך מענה ראוי.

חשוב לציין שיש יחסית מעט לוחמי MMA תאילנדיים, אך הרבה לוחמי קיקבוקס ו-MMA מכול העולם מגיעים לתאילנד ללמוד ולהשתפר, מכוני אגרוף תאילנדי קיימים בכול תאילנד ותחרויות בתחום מתקיימות בכול יום.